30 اکتبر 2023- افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که برای بیماری پریودنتیت تحت درمان قرار می گیرند، ممکن است از استفاده از دهانشویه ضد میکروبی و برس های کوچک برای تمیز کردن فواصل بین دندان ها، به عنوان بخشی از روال مراقبت از دهان و دندان خود در خانه بهره مند شوند.

این یک یافته کلیدی در مطالعه اخیر بود که توسط دکتر پاتریشیا دیاز، استاد مرکزSUNY Empire Innovation  در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بوفالو و مدیر مرکز میکروبیوماین دانشگاه انجام شد. او نتایج این مطالعه را که حاصل همکاری با سایر محققان بود درJDR Clinical & Translational Research  منتشر کرد.

جرم گیری و صاف کردن ریشه (SRP) رایج ترین درمان مورد استفاده برای درمان اولیه ی پریودنتیت یا بیماری لثه است. با این حال، استفاده از یک دهانشویه ی تخصصی در خانه نیز می تواند به بیماران کمک کند.

پرفسور دیاز گفت: این مطالعه با هدف یافتن اثرات یک رژیم شیمیایی و مکانیکی فشرده ضد پلاک که در خانه استفاده می شود، علاوه بر SRP، برای درمان پریودنتیت متوسط تا شدید انجام شد. هدف ثانویه ما مقایسه ی پاسخ ها به این روش درمانی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و افراد غیر دیابتی بود.

افراد مبتلا به دیابت که از دهانشویه استفاده کردند، کاهش قابل توجهی را در التهاب پریودنتال در مقایسه با افراد دیابتی دریافت کننده ی درمان کنترل، نشان دادند.

پرفسور دیاز گفت: ما دقیقاً نمی‌دانیم چرا، اما گمان می‌کنیم که به این دلیل است که افراد مبتلا به دیابت پاسخ ترمیمی ضعیفی دارند. این رژیم مراقبت از دهان باکتری‌های دهان را از بین می‌برد و باعث بهبودی ترمیم می‌شود.

در همین حال، افراد غیر دیابتی از اقدامات اضافی برای حذف باکتری های دهان بهره مند نشدند.

در حالی که صنعت دندانپزشکی سال ها دهانشویه های ضد پلاک را برای بیماران مبتلا به پریودنتیت تجویز می کند، دیاز خاطرنشان کرد که هیچ مطالعه ای قبلاً به طور خاص بر روی بیماران دیابتی انجام نشده است.

شرکت Sunstar، تولید کننده ی چندین محصول مراقبت، زیبایی و سلامت دهان و دندان، هزینه های این تحقیق را تامین کرد. پرفسور رابرت جی. جنکو، استاد برجسته زیست شناسی دهان، پریودنتیک و میکروبیولوژیSUNY و بنیانگذار مرکز میکروبیوم UB، پیش از مرگش در سال 2019، این پژوهش را رهبری کرد.

پرفسور دیاز گفت: دکتر جنکو در این زمینه که بین بیماری لثه و بیماریهای سیستمیک ارتباطی وجود دارد، پیشگام بود. او رابطه کاری نزدیکی با سان استار داشت.از سال 2017 تا 2020، تیم تحقیقاتی از طریق آگهی‌های روزنامه‌ها و فلایرها، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را تشویق به مشارکت در این تحقیق در غرب نیویورک کردند.

از 361 داوطلب غربالگری شده، 114 نفر برای شرکت در کارآزمایی شش ماهه انتخاب شدند. سپس به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش درمان پریودنتال غیر جراحی شامل SRP را تحت بی حسی موضعی و دستورالعمل استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین گلوکونات دو بار در روز به مدت سه ماه، همراه با برس های لاستیکی اینترپروگزیمال(بین دندانی) دو بار در روز به مدت شش ماه دریافت کردند. گروه دیگرSRP  و دستورالعمل های بهداشت عمومی دهان را دریافت کردند.

کلرهگزیدین، یک دهانشویه ضد میکروبی قوی است که در مقایسه با سایر دهانشویه های ضد میکروبی، به عنوان یک عامل ضد پلاک و ضد التهاب لثه، اثربخشی بالایی دارد. پرفسور دیاز گفت: دندانپزشکان در استفاده ی طولانی مدت از کلرهگزیدین به دلیل عوارض جانبی آن از جمله تغییر رنگ دندان ها و اختلالات چشایی تردید دارند.

بر اساس این گزارش، اگرچه شرکت کنندگان پس از سه ماه تغییراتی را در درک طعم خود گزارش کردند، اما پس از قطع استفاده از دهان‌شویه، این تغییرات از بین رفت. همچنین، جرم گیری سوپرا ژینژیوال(فوق لثه ای)، هرگونه لک ناشی از مصرف کلرهگزیدین را برطرف کرد.

این مطالعه همچنین تغییرات در نشانگرهای قند خون و پروتئین واکنشی سی(CRP-نشانگر التهابی)را پس از درمان پریودنتال ارزیابی کرد. هیچ تغییری شش ماه پس از هر دو درمان در هیچ یک از بیومارکرهای خونی ارزیابی شده، مشاهده نشد.

پرفسور دیاز گفت: محققان از این که افراد دیابتی به درمان‌های خانگی بسیار خوب پاسخ دادند، شگفت‌زده شدند، اما این نیز منطقی بود.

او افزود: گفت‌وگوهای زیادی در مورد پزشکی دقیق وجود دارد، و این یک نمونه از آن است. پیش از این، یک رویکرد مشابه برای همه وجود داشت که برای درمان بیماری لثه عالی نبود.در حالی که این یافته‌ها قابل توجه هستند، تحقیقات بیشتری نیاز است و ما در حال حاضر در حال پیگیری مطالعات بیشتر در مورد میکروبیوم و چگونگی تأثیر آن بر دیابت هستیم.

او گفت: ما به پاسخ های قطعی بیشتری نیاز داریم. مطالعات کنونی در حال ارزیابی این موضوع هستند که چگونه این روال مراقبت از دهان، میکروبیوم دهان را برای ترمیم بهتر اصلاح کرده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-special-mouth-gum-disease-diabetes.html